Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/35140
Название: | Цивілізаційний образ «Заходу» в історичних працях Михайла Максимовича |
Другие названия: | THE CIVILIZATION IMAGE OF THE “WEST” IN THE HISTORICAL WORKS OF MIKHAIL MAKSIMOVYCH |
Авторы: | Куций, Іван Петрович Куца, Лариса Петрівна |
Библиографическое описание: | Куций І., Куца Л. Цивілізаційний образ «Заходу» в історичних працях Михайла Максимовича // Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: історичні науки. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет ім. І. Огієнка, 2024. Т. 43: До 50-річчя від дня народження професора Олександра Комарніцького. С. 41-53. DOI : 10.32626/2309-2254.2024-43.41-53 |
Дата публикации: | 2024 |
Издательство: | Кам’янець-Подільський національний університет ім. І. Огієнка |
Ключевые слова: | Михайло Максимович Захід історіографія цивілізація образ ідентичність слов’яни Mykhailo Maksymovich West historiography civilization image identity Slavs |
Краткий осмотр (реферат): | Метою статті є дос лідження рецепції образу Заходу Михайлом Максимовичем у
контексті його цивілізаційних поглядів та уявлень. Методологічною основою дослідження стало ментальне картографування як стратегія когнітивного відображення географічного простору в уяві вченого. Базовим компонентом застосованої методології стала імагологія як стратегія дослідження образів «свого»/«чужого». Наукова новизна нашого дослідження визначається тим, що у ньому вперше проаналізовано ставлення
цього вченого до Заходу як образу цивілізаційної спільноти; простежено роль цього образу у цивілізаційній самоідентифікації історика; зроблено аналіз його поглядів щодо співвідношення історіографічних образів Русі-України та Заходу у Максимовичевих історичних працях. Висновки. У цивілізаційній ідентичності Михайла Максимовича «своєю»
цивілізаційною спільнотою став Слов’янський світ. Роль головної «чужої» і «ворожої» цивілізаційної спільноти виконував Захід. Захід уявлявся Максимовичем як простір, населений германськими народами, на якому панує католицьке віросповідання. Романських
народів чи протестантського віросповідання історик у своїх історичних текстах не
помічав. Германський Захід трактувався Максимовичем середовищем, яке споконвічно
здійснює агресивну експансію на Слов’янський світ з метою завоювати й асимілювати
його. Головною змістовою ознакою Заходу вчений вважав католицизм, насамперед орден
єзуїтів. Етнічним репрезентантом Західної цивілізації був для нього німецький народ.
Німців Максимович роглянув як народ, для якого притаманна споконвічна, генетично
задана «ворожість» стосовно слов’ян. У Максимовичеву рецепцію Заходу був вписаний і
його історичний образ Польщі. Поляків цей історик трактував народом, що першим зазнав західної (німецької) експансії і опинився під вагомим її впливом. В результаті поляки інтерпретувались вченим носієм «західних» традицій серед слов’ян. Th e purpose of the article is to study the reception of the image of the West by Mykhailo Maksimovich in the context of his civilizational views and ideas. Th e methodological basis of the article is mental mapping as a strategy of cognitive reproduction of geographical objects in the imagination of scientists. Th e basic component of the used methodology is imagology as a method of studying one’s own/another person’s images. Th e scientifi c novelty of the article lies in the fact that it fi rst clarifi ed the attitude of this scientist to the West as an image of a civilized community; the role of this image in the civilizational self-identifi cation of the historian is traced; an analysis of his ideas regarding the relationship between the historical images of Russia-Ukraine and the West in Maksymovich’s historical works is made. Conclusions. In Mykhailo Maksymovich’s civilizational identity the Slavic world was “his” civilizational community. Th e role of the main “foreign” and “enemy” civilizational community was performed by the West. Th e West was imagined by Maksymovich as a space populated by Germanic peoples, on which the Catholic faith prevails. Th e historian did not notice Romanic peoples or the Protestant faith in his historical texts. Th e Germanic West was interpreted by Maksymovich as an environment that has always carried out an aggressive expansion into the Slavic world with the aim of conquering and assimilating it. Th e scientist considered Catholicism, primarily the order of the Jesuits, to be the main characteristic of the West. For him, the ethnic representative of Western civilization was primarily the German people. Maksymovich interpreted the Germans as a people for whom the primordial, genetically determined “hostility” towards the Slavs is inherent. His historical image of Poland was also inscribed in Maksymovich’s reception of the West. Th is historian interpreted the Poles as the people who were the fi rst to experience Western (German) expansion and were heavily infl uenced by it. As a result, the Poles were interpreted by scholars as bearers of “Western” traditions among the Slavs. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/35140 |
ISSN: | 2309-2254 |
Располагается в коллекциях: | Статті (міжфакультетні) |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Kytsa_Kytsuj_Ogienka.pdf | 177,61 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.