Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8832
Название: Сонатний жанр у сучасному бандурному репертуарі
Другие названия: Сонатный жанр в современном бандурном репертуаре
THE SONATA GENRE IN MODERN BANDURA REPERTOIRE
Авторы: Губ’як, Дмитро Васильович
Губ’як, І. П.
Библиографическое описание: Губ’як, Д. В. Сонатний жанр у сучасному бандурному репертуарі / Д. В. Губ’як, І. П. Губ’як // Молодь і ринок : щомісячний науково-педагогічний журнал. – Дрогобич, 2017. – № 6 (149). – С. 94–99.
Дата публикации: 2017
Издательство: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Ключевые слова: бандурне мистецтво
твори сучасних українських композиторів
композиторський стиль
В. Зубицький
Соната для бандури
бандурное искусство
произведения современных украинских композиторов
композиторский стиль
В. Зубицкий
Соната для бандуры
bandura art
works by contemporary Ukrainian composers
composing style
V. Zubytsky
Sonata for the bandura
Краткий осмотр (реферат): Представлено проблему розвитку та модифікації жанру сонати для бандури на прикладі композиторських пошуків українських митців ІІ половини ХХ – початку ХХІ ст. (А. Коломієць, М. Дремлюга, Ю. Олійник, В. Зубицький та ін.). У їх оригінальних творах для бандури сонатна форма набула специфічних ознак, обумовлених новітніми тенденціями у композиторській техніці, виконавськими особливостями сучасного концертного інструмента. Розглянуто Сонату В. Зубицького у виконавсько-педагогічному аспекті.
Представлено проблему развития и модифицирования жанра сонаты для бандуры на примере композиторских поисков украинських композиторов ІІ половины ХХ – начала ХХІ ст. (А. Коломиец, М. Дремлюга, Ю. Олийнык, В. Зубицкий и др.). В их произведениях для бандуры сонатная форма приобрела специфические черты, обусловленные новыми тенденциями в композиторской технике, исполнительскими возможностями концертного инструмента. Рассмотрено Сонату В. Зубицкого в исполнительско-педагогическом аспекте.
The article presents the problem of genre development and modification of the sonata for the bandura on the example of the pursuits of contemporary Ukrainian composers. In the broad spectrum of classical instrumental genres the sonata occupies an important place, summing up the search of composers preceding the classic time and at the same time laying the opportunities of modifications according to the stylistic, technical and expressive, artistic and interpretational endeavors by the composers belonging to the following periods. An illustration of this thesis can be the evolution of the genre of the bandura sonatas, particularly in the works of the Ukrainian artists of the second half of XX and the beginning of XXI century. A significant contribution to the development of the genre of the sonata for the bandura was made by modern composers A. Kolomiyets, M. Dremlyuha, V. Zubytsky and J. Olijnyk. The musicological analysis allows us to conclude that the sonata form in the original musical works for the bandura has acquired a number of specific features, reflecting the latest trends in the composer’s technique, performing peculiarities of the bandura as a perspective and promising concert and academic instrument. The purpose of the publication consists in the highlighting of the attempt to analyze the specific features of the genre of sonata for the bandura in the works by modern Ukrainian artists based on the example of The Sonata by V. Zubytsky. Among the innovators and the brightest representatives of the new generation of the Ukrainian composers, V. Zubytsky is known as talented conductor, the Honored Artist of Ukraine. His musical activity is characterized by his bright concerto ability, which embodies the symphonic nature of the composer’s thinking and testifies the presence of deep national traditions in his activities which are organically combined with modern techniques of music composing. B. Zubytsky encourages the bandura to "speak" in modern language without a reference to the "peculiarity" of the instrument; he implements the multi layer parallels arising in comparing the different styles of folk, "baroque" and jazz music. The Sonata for the bandura "In memory of K. M'yaskova" is a vivid musical work representing a modern newly presented folk style by V. Zubytsky. Freely implementing his composer’s thinking, the composer uses modern composing techniques in fullness, thus expanding the original specific opportunities for the bandura. Thus, he modernizes the genre of the sonata for the bandura filling it with the new modern content and the range of images.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8832
ISSN: 2308-4634
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Hubyak.pdf1,55 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.