Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8212
Полная запись метаданных
Поле DC | Значение | Язык |
---|---|---|
dc.contributor.author | Тормахова, Вероніка | - |
dc.date.accessioned | 2017-10-09T13:14:11Z | - |
dc.date.available | 2017-10-09T13:14:11Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Тормахова, В. Особливості інтерпретації в поп-музиці / Вероніка Тормахова // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. – 2017. – № 1 (Вип. 36). – С. 32–36. – Бібліогр. наприкінці ст. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/8212 | - |
dc.description.abstract | У статті виокремлено характерні риси естрадної музики та висвітлено її стильові напрямки. Проаналізовано різні типи музичної інтерпретації, основою якої є текст, представлений як нотним записом, так і аудіо- чи відеоматеріалами. Розкрито специфіку інтерпретації в поп-музиці, яка найчастіше може бути творчістю виконавця, композитора (аранжувальника) та режисера. Наведено комплекс засобів, які змінюються під час створення інтерпретаційної версії твору, що належить до естрадної музики. | uk_UA |
dc.description.abstract | У статті виокремлено характерні риси естрадної музики та висвітлено її стильові напрямки. Проаналізовано різні типи музичної інтерпретації, основою якої є текст, представлений як нотним записом, так і аудіо- чи відеоматеріалами. Розкрито специфіку інтерпретації в поп-музиці, яка найчастіше може бути творчістю виконавця, композитора (аранжувальника) та режисера. Наведено комплекс засобів, які змінюються під час створення інтерпретаційної версії твору, що належить до естрадної музики. | uk_UA |
dc.description.abstract | The existence of music as an art form is inextricably linked to its sound reproduction. Process performance of musical works creates the phenomenon of interpretation. However, in different styles and directions, it is fundamentally another. Analysis of pop music took place in the Ukrainian musicology. As in other areas – primarily academic (classical) music – interpreting the phenomenon plays important, but its role in jazz, rock and pop styles will be fundamentally different. Studies of interpretation in the direction of pop music are a challenge that requires scientific study because of its lack of coverage in musicological literature. Referring to the analysis of the specific interpretation in pop music should decide, so that music can be attributed to the variety, and what features of its destinations. Several researchers offer different terms. We use terms such as “light”, “mass”, “pop”, “popular” music. We believe more accurate term is “pop” music. This is due to its focus on mass audience via the show, assisted special effects (except musical component) it is merely a stage. So all these features inherent to pop music, based often represented not only the musical component but also visually – good show, scenography, dance show. First, we note that one of the most important concepts that characteristic work of art – a text. It is possible to emphasize that when we speak of “classical” music, text should be understood as musical scores. If pop music, often also takes into digital form – is an audio or video file in a computer program designed for audio processing. According to the nature of interpretational versions of the musical interpretation are: listening, editorial, performing, composing and musicological varieties. Most important for this study section are performing and composing interpretations that are sold in pop music. Performing interpretation embodied in the music sound new “reading” of the work. Usually pop music composer concept of interpretation concerning the works, although the author’s persona music, text and arrangement can remain unknown to the public. If you try to isolate those components that may change due to the interpretation of the musical text pop songs, you can include the following: arrangement, rhythm, size, harmony, tone, manner of performance, minor changes tune. Usually, the interpretation of pop songs arises as a reaction to the emergence of vibrant compositions that are fashionable for a short period of time. The appearance versions can be a kind of tribute to the work of a particular artist for its commemoration. However, another reason is also possible reconsideration of the song when it was trying to “fix”. Given the specific operation of pop culture, for which characterized the significant role of visual principles the leading form of promotion tracks is clip. Many interpretations associated not only with the creation of audio versions of the work, but also visual, livelihood and distribution of which is the Internet. We believe in pop music can also talk about the emergence of another type of interpretation – the director. In rock and pop music sound is not simply one of the participants, and co-author of the action that is the result of collective work of many participants. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Мистецтвознавство; | - |
dc.subject | естрадна музика | uk_UA |
dc.subject | поп-музика | uk_UA |
dc.subject | текст | uk_UA |
dc.subject | інтерпретація | uk_UA |
dc.title | Особливості інтерпретації в поп-музиці | uk_UA |
dc.title.alternative | Особенности интерпретации в поп-музыке | uk_UA |
dc.title.alternative | Features of interpretation in pop music | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Располагается в коллекциях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2017. № 1 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Tormakhova.pdf | 301,52 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.