Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6046
Название: Ленд-арт, як стимул появи нових тенденцій у ландшафтному дизайні
Другие названия: Ленд-арт, как стимул появления новых тенденций в ландшафтном дизайне
Land art as an incentive to new trends in landscape design
Авторы: Кохан, Наталія
Библиографическое описание: Кохан Н. Ленд-арт, як стимул появи нових тенденцій у ландшафтному дизайні / Наталія Кохан // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. – № 1 (Вип. 33). – С. 201–207. – Бібліогр. в кінці ст.
Дата публикации: 2015
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: ленд-арт
ландшафтний дизайн
геопластика
архетипічні форми
Серия/номер: Мистецтвознавство;
Краткий осмотр (реферат): У статті досліджено базові приклади ленд-арту та ландшафтного дизайну, які дозволяють проаналізувати цінність експерименту, здійснюваного художниками ленд-арту, і побачити можливість подальшого розвитку ідей у масштабі міського середовища. Виділено дві тенденції в розвитку ландшафтного дизайну (геопластичну трансформацію ландшафту і зміну контексту промислового середовища (редімейди в ленд-арті)). Знайдено прийоми, які застосовувалися художниками в артефактах ленд-арту й отримали свій розвиток у практиці ландшафтного дизайну.
В статье исследовано базовые примеры ленд-арта и ландшафтного дизайна, которые позволяют проанализировать ценность эксперимента, осуществляемого художниками ленд-арта, и увидеть возможность дальнейшего развития идей в масштабе городской среды. Выделено две тенденции в развитии ландшафтного дизайна (геопластическую трансформацию ландшафта и изменение контекста промышленной среды (редимейды в ленд-арте)). Найдено приемы, применяемые художниками в артефактах ленд-арта и получившие свое развитие в практике ландшафтного дизайна.
This article highlights some of the basic examples of land art and landscape design, which allows analyzing the value of an experiment, carried out by the artists of land art and seeing the possibility of further development of ideas on the scale of the urban environment. The geoplastic changes of landscape are the most typical for early artifacts of land art. They identified two groups of works that have names: conditionally-associative and geometric volumes. Conditionally-associative volumes represent someone or something that exists. The land art example is Buffalo Rock State Park (1983–1985). The basis of the park is the reliefs of creatures: “Water strider”, “Snake”, “Turtle”, “Catfish” and “Frog”. In landscape design – it is the Park of C. Jencks “Northumberlandia” (2005–2012). The terrain of the park forms an image of lying naked woman. Another group of geoplastic landscape changes presented in early artifacts of land art by simple geometric volumes. They form or archetypal either simple geometric shapes. Construction with archetypal forms – is “Earth Mound” H. Bayer (1955), land art park “Crawick Multiverse” (2015) C. Jencks. Simple geometric forms in artifacts of land art creates R. Smithson (“Spiral Hill” (1971) and “Broken Circle” (1971)), in the practice of landscape – C. Jencks (“The Garden of Cosmic Speculation”, “Landform Ueda” and etc.) The land art founds also another experiments in space which were developed in landscape design: a series of mirrors of R. Smithson (1969) and one of the themed gardens “Garden of Mirrors” in the Park de la Villette; multiple repetition of similar forms in the land art (U. de Maria (“Lightning Field” (1977)), “Blue trees” K. Demopoulos) and lamps, as imitation of trees in Sydney (designer W. Langley) and on the “Grand Canal Square” in Dublin by Martha Schwartz Partners. Action of R. Smithson “Monuments of Passaic” (September 30, 1967) has created a precedent of ready-mades (like ready-mades by Marcel Duchamp) in land art. This vision was continued at Gas Works Park in Seattle, (USA). “Monuments of Passaic” has become a reference point for the emergence of urban parks with industrial facilities in which the latter acquire new meanings and new utilitarian functions.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6046
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Kokhan.pdf233,2 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.