Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6038
Название: | Соціокультурні передумови створення та діяльність Обласного державного українського драматичного театру ім. І. Франка в Тернополі (1939–1941 роки) |
Другие названия: | Социокультурные предпосылки создания и деятельность Областного государственного украинского драматического театра им. И. Франко в Тернополе (1939–1941 годы) Socio-cultural preconditions of forming and activities of I. Franko Ukrainian Regional State Drama Theatre development in Ternopil (1939–1941 years) |
Авторы: | Ванюга, Людмила Степанівна |
Библиографическое описание: | Ванюга Л. Соціокультурні передумови створення та діяльність обласного державного українського драматичного театру ім. І. Франка в Тернополі (1939–1941 роки) / Людмила Ванюга // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. – № 1 (Вип. 33). – С. 149–156. – Бібліогр. в кінці ст. |
Дата публикации: | 2015 |
Издательство: | Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка |
Ключевые слова: | Обласний державний український драматичний театр ім. І. Франка в Тернополі актор режисер вистава державна політика |
Серия/номер: | Мистецтвознавство; |
Краткий осмотр (реферат): | У статті досліджено передумови створення та діяльність Обласного державного українського драматичного театру ім. І. Франка в Тернополі в період 1939–1941 рр. Розглянуто кадрову, режисерську та репертуарну політику театру. Охарактеризовано вплив тоталітарної радянської держави на розвиток театрального мистецтва в Галичині. В статье исследовано предпосылки создания и деятельность Областного государственного украинского драматического театра им. И. Франко в Тернополе в период 1939–1941 гг. Рассмотрено кадровую, режиссерскую и репертуарную политику театра. Охарактеризовано влияние тоталитарного советского государства на развитие театрального искусства в Галичине. The article investigates the preconditions of I. Franko Ukrainian Regional State Drama Theatre development and activities in the prewar period (1939–1941) in Ternopil. In particular, it is noted that the theatre was created on the base of three former Ukrainian itinerant theatres, M. Sadovskyi Ukrainian Folk Theatre under the direction of Karabinevych, Ukrainian Folk Theatre Promin’ under the direction of Komarovskyi, B. Saramaga Ukrainian Theatre, which had been operating in Galychyna. Analyzing the repertoire of Ivan Franko Ukrainian Regional State Drama Theatre, the author notes that despite the efforts of the theatre direction and staff, it could not please the audience with interesting, informative premiere, especially on the base of new contemporary Soviet plays, as the policy required. Only when M. Tereshchenko started to be a chief director of the theatre, the team rose to the higher artistic level. The staff policy regime in Western Ukraine is analyzed. It is indicated that its aim was to take away the local, not quite trustworthy professionals, deepen the soviet influence on the theatre and increase the Russification, as the newly arrived actors did not keep the Ukrainian-speaking regime in the theatre. The influence of the totalitarian Soviet state on the development of theatre art in Galychyna (1939–1941) is described. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6038 |
Располагается в коллекциях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Vaniuha.pdf | 242,84 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.