Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6037
Название: | Сучасні театральні форми арт-акціонізму в культурному просторі мегаполіса |
Другие названия: | Современные театральные формы арт-акционизма в культурном пространстве мегаполиса Modern theatrical forms of art-actionism in the cultural space of metropolis |
Авторы: | Іващенко, Ірина |
Библиографическое описание: | Іващенко І. Сучасні театральні форми арт-акціонізму в культурному просторі мегаполіса / Ірина Іващенко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. – № 1 (Вип. 33). – С. 144–149. – Бібліогр. в кінці ст. |
Дата публикации: | 2015 |
Издательство: | Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка |
Ключевые слова: | культура мегаполіса культурний простір арт-акціонізм перфоменс візуальний театр |
Серия/номер: | Мистецтвознавство; |
Краткий осмотр (реферат): | У статті досліджено проблему становлення культури мегаполіса, зміст якої вимагає створення нових форм культурної діяльності та художньої практики. У даних умовах основним принципом стає синтез мистецтв, у зв’язку з чим театр набуває рис мистецьких акцій. Представлено аналіз сучасного досвіду арт-акціонізму, на основі якого визначено найбільш важливі риси, які забезпечать подальше перетворення театрального мистецтва. В статье исследовано проблему становления культуры мегаполиса, содержание которой требует создания новых форм культурной деятельности и художественной практики. В данных условиях основным принципом становится синтез искусств, в связи с чем театр приобретает черты художественных акций. Представлено анализ современного опыта арт-акционизма, на основе которого определено наиболее важные черты, которые обеспечат дальнейшее преобразование театрального искусства. The article deals with the problem of establishment of metropolis culture, the content of which demands the creation a new forms of cultural activity and artistic practice. In the field of scientific research this problem is a unique phenomenon. The abovementioned sociocultural phenomenon has not been embodied in scientific works of philosophic and culturological nature yet. Relevance of our research is stipulated by the necessity of study a dynamic cultural space of metropolis, in a climate of which the creation absolutely new consciousness and forms of cultural activity take place. Metropolis has a potential that influences over the emergence of the system filled with new cultural senses. The aim of this article is to validate on the theoretical level the basic aspects of formation the cultural space of metropolis, under the conditions of which the principles and content of theatrical art are being changed and different forms of art-actionism become more significant. Another aim is to analyze and generalize the experience of artistic practice XX–XXI centuries that allows to denote the chief traits the phenomenon of art-actionism and its theatrical forms in particular. It is against this background that the synthesis of arts becomes the main principle, for which reason the theatre gains patterns of artistic moves. The defining feature of modern culture is its visual orientation. Philosophy gives us an understanding of the fact that man perceives surrounding world in visual forms, what, in its turn, results in the phenomenon when visualization becomes the main aspect of actual art. Visual theatre as one of the forms of theatrical art is becoming more and more popular in Europe, this is stipulated by the openness of modern culture, its desire to overstep stereotypes and find new planes for existence. There is a huge amount of different festivals, contests, projects which give young directors and actors the opportunity to position results of their creative activities. The article gives the analysis a modern experience of art-actionism on the grounds which the most important features that will provide the following reformation of theatrical art are defined. The variety forms of art-actionism in largely determines the future of theatrical art, which is in a search a new means of expression, images and director’s decisions. Our following research can be devoted to the analysis of the particular artistic-theatrical practices which are under formation and development in the circumstances of posturbanistic culture at the moment. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6037 |
Располагается в коллекциях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Ivashchenko.pdf | 219,7 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.