Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/4458
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЛівіцька, Наталія Василівна-
dc.date.accessioned2014-09-22T11:45:50Z-
dc.date.available2014-09-22T11:45:50Z-
dc.date.issued2014-08-07-
dc.identifier.citationЛівіцька, Н. В. Рецептивні моделі творів для дітей Миколи Вінграновського [Текст] : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. філол. наук : 10.01.01 - українська література / Н. В. Лівіцька ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2014. – 20 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/4458-
dc.descriptionЗахист відбудеться «10» вересня 2014 р. об 11-00 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.02 із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2. З дисертацією можна ознайомитися у бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2. Автореферат розісланий «7» серпня 2014 р.uk_UA
dc.description.abstractДисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.01 – українська література. – Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка Міністерства освіти і науки України. – Тернопіль, 2014. Дисертаційна робота присвячена дослідженню специфіки письменницької спадщини Миколи Вінграновського для молодшого адресата крізь призму рецептивної естетики. Проаналізовано особливості творення конкретних типів дитячої свідомості, суб’єктну організацію „дитячої” лірики М. Вінграновського та екзистенціалістську модель „дитина-світ” у поетичному дискурсі митця. У роботі обґрунтовано специфіку жанрово-композиційної, наративної, образної структур малої прози письменника дитячо-юнацького кола, зокрема його новаторство у ній. Творчість М. Вінграновського розглядається у контексті розвитку української літератури для дітей і юнацтва другої половини ХХ століття, насамперед феномена шістдесятництва. В окремому розділі здійснено аналіз критичної рецепції творів автора для молодшого читача в історіографічному зрізі, систематизуються основні напрями літературознавчих практик.uk_UA
dc.description.abstractДиссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.01 – украинская литература. – Тернопольский национальный педагогический университет имени Владимира Гнатюка Министерства образования и науки Украины. – Тернополь, 2014 . Диссертационная работа посвящена исследованию специфики писательского наследия Николая Винграновского для младшего адресата сквозь призму рецептивной эстетики. Проанализированы особенности создания конкретных типов детского сознания, субъектная организация „детской” лирики Винграновского и экзистенциалистская модель „ребенок-мир” в поэтическом дискурсе автора. В работе обосновано специфику жанрово-композиционной, нарративной, образной структур малой прозы художника детско-юношеского круга, в частности его новаторство в ней. Творчество М. Винграновского рассматривается в контексте развития украинской литературы для детей и юношества второй половины ХХ века, прежде всего феномена шестидесятництва. В отдельном разделе произведен анализ критической рецепции произведений автора для младшего читателя в историографическом срезе, систематизируются основные направления литературоведческих практикuk_UA
dc.description.abstractDissertation for the degree of candidate of philological sciences, specialty 10.01.01 – Ukrainian literature. – Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk Ministry of Education and Science of Ukraine. – Ternopil, 2014. The thesis presents a study of the writer's activity features by Mykola Vingranovskyi for the younger addressee in the light of receptive aesthetics. The child as unique recipient of literary work has been examined. Aesthetic and communicative expressions, receptive models in literary discourse of artist’s poetry and prose have been analyzed with the help of various literature science methods (comparative-historical, typological, structural-semiotic, psychoanalytical, biographical, hermeneutical, narratological). In the separate section the critical reception of author’s works for children and youth has been alucidated in the historiographical cut; the basic receptive strategies of the artist’s creativity in the Ukraine Literature Studies of the 80-90s and the early twenty-first century also been systematized there. Among them are the principal: stylistic, folklore and historical, animalistic, traditionalist, mythological, ideological and semantic, narratological, imaginative, comparative (I. Borysyuk, S. Bogdan, E. Gutsalo, I. Dziuba, G. Polyeschuk, T. Salyga, M. Slaboshpytskyi, L. Sobchuk, L. Starovoit, M. Sulima, L. Tarnashynska, L. Fomina). On an example of original works by M. Vingranovskyi the literature for children and about children is regarded as an aesthetic phenomenon. Creative discourse by M. Vingranovskyi-esthete operates productive artistic techniques that appear in a specific epistemological adaptation to perceptual characteristics of the recipient child (magical-fantastic plot, special children's narrative, artistic visualization of images, the original „baby” speech). Significant in this regard are the descriptions of nature, created with synaesthesia (audio, visual) and adoration details, especially child expressive-evaluative vocabulary, typical communication patterns („The Swallow has Swallowie…”, „The Ducklings leave…”, „Where the Sunny go”, „ Summer on the Desna”). For the first time the peculiarities of the specific child’s consciousness types creation (child-naturalist, child-conceptualist, child-artist) have been studied in the thesis. It is proved that they are based on ethno-cultural archetype of the „divine child” (K. G. Jung), which manifested in social and psychological situation of generation change, renewal and salvation. On the other hand „divinity” is the hypersensitivity of the child, which is the key to its „wonderfully” cognition and behaviour. Special attention is paid to the communicative code of child’s penetration into the world through cognitive-ethical complex „mind-love-wonderful”. The subject sphere of author's consciousness and forms of it self-expressions in lyrical narrative are explored. The subject organization in M. Vingranovskyi’s lyric discourse provides „lyrical narrator” (V. Smilyanska) as the main producer of the author's „Me” in poetry for children. There are also elucidated and detailed the conceptual sources of artist’s poetry for younger readers, the evolution of its motive and image dominants, which forms in the context of existentialist model of world. Dissertation work has been substantiated the specificity of genre and composition, narrative and imaginative structure of author’s short prose for younger reader’s circle, the features of children's artistic reflection of the world in the original prose by writer, which determined M. Vingranovskyi’s tradition and innovation in prose texts of different genres (short story, novel, literary fairy tale) and constituted holistic picture of author’s artistic fiction. The characterology experiments by M. Vingranovskyi confirm the prevalence of lyrical and romantic child image with an oddball worldview, strong will and striking features of national character, ready not only to enter the bustling society, but to change it. M. Vingranovskyi’s prose discourse demonstrates a look at the child as a qualitatively new recipient with its own, unique world view, with a special „referent picture” (O. Papusha) of artistic world („mounted” narrative situation connected into a single ideological plot; exclusive methods of penetration into the inner world of the characters (introverted way, cordocentrism); reality modelling through poetic thought and by means of the „centrifugal” character creation; a kind of cinematic reception – sudden changes depicted, episode visualization, „voice-over” effect, dangling dialogues, laconic phrases, etc.). Creative activity by M. Vingranovskyi has been viewed in the context of Ukrainian literature for children and young people development of the second half of twentieth century, especially of the shistdesyatnitstva phenomenon [generation of the 60s]. Their closeness is observed particularly in the attraction to the modernist writing (the symbolic and archetype of artistic images, psychological model image of the character, complicated narrative structure, prose aesthetic, etc.).uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.titleРецептивні моделі творів для дітей Миколи Вінграновськогоuk_UA
dc.title.alternativeРецептивные модели произведений для детей Николая Винграновскогоuk_UA
dc.title.alternativeRecetive models of works for children by Mykola Vingranovskyiuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
dc.typeThesisuk_UA
dc.rights.holder© Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_ua
Располагается в коллекциях:10.01.01 – Українська література

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Livitska.pdf314,02 kBUnknownПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.