Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32435
Название: Теоретико-методологічний аналіз сучасних освітніх феноменів вивчення української мовив закладах загальної середньої освіти : гейміфікація та цифровізація
Другие названия: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ANALYSIS OF MODERN EDUCATIONAL PHENOMENA OF LEARNING THE UKRAINIAN LANGUAGE IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS: GAMIFICATION AND DIGITALIZATION
Авторы: Палихата, Елеонора Ярославівна
Бачинська, Галина Василівна
Библиографическое описание: Палихата Е., Бачинська Г. Теоретико-методологічний аналіз сучасних освітніх феноменів вивчення української мовив закладах загальної середньої освіти : гейміфікація та цифровізація // Studia Methodologica. Тернопіль ; Кєльце : Гельветика, 2024. Вип. 57. С. 336-345. DOI https://doi.org/10.32782/2307-1222.2024-57-34
Дата публикации: 2024
Издательство: Гельветика
Ключевые слова: лінгводидактика
цифровізація
гейміфікація
освітні технології
навчання української мови
linguistic didactics
digitalization
gamification
educational technologies
teaching methodology
digital literacy
Краткий осмотр (реферат): Розглянуто актуальну проблему використання сучасних передових технологій гейміфікації та цифровізації у навчанні української мови, пов’язаних із трансформацією освітніх процесів, побудовою педагогічних стратегій відповідно до потреб суспільства. Здійснено аналіз технології лінгводидактичного спрямування гейміфікації у вивченні української мови, здатної сприяти використанню ігрових практик для залучення школярів до розв’язання навчальних потреб, розкривати нові можливості керування освітніми технологіями, розвивати інтелектуальні та творчі здібності школярів. Зосереджено увагу на вимогах реформування освіти і створення персоніфікованого середовища під час засвоєння мовних знань і формування мовленнєвих умінь, що забезпечуються цифровими та ігровими компонентами, які реалізуються на принципах гейміфікації та цифровізації, дають змогу вчителям-філологам розв’язувати освітні завдання за допомогою цифрових ресурсів в умовах НУШ. Описано можливості технології гейміфікації, що забезпечується цифровими компонентами, є для вчителя методом, формою роботи і засобом навчання, виховання та впливу на процес вивчення української мови. З’ясовано, що методика цифрової та гейміфікаційної лінгводидактичної освіти як симбіоз двох технологічних стратегій сприяє створенню освітніх цифрових програм для навчання учнів української мови, використанню сучасних методів навчання. Умотивовано найбільш доступні для вчителів і учнів системи електронного навчання (персональний комп’ютер, ноутбук, планшет, смартфон тощо), що дають змогу здійснювати навчання мови й мовлення в режимі онлайн, відкривають новітній шлях (новітні підходи) до залучення інших освітніх технологічних ресурсів.
The article is devoted to the analysis of modern advanced technologies of gamification and digitization in the educational space, related to the transformation of educational processes, the construction of pedagogical strategies in accordance with the needs of society. The technology of linguistic-didactic direction of gamification in the study of the Ukrainian language, capable of promoting the use of game practices to involve schoolchildren in solving educational problems, to reveal new possibilities of managing educational technologies, and to develop the intellectual and creative abilities of schoolchildren, has been determined. Attention is focused on the requirements of education reform and the creation of a personalized environment during the assimilation of language knowledge and the formation of speaking skills, which are provided by game components that are implemented on the principles of gamification, allowing philology teachers to solve educational tasks with the help of digital resources in the conditions of the new Ukrainian school (NUS). The possibilities of gamification technology, which is provided by digital components and is for the teacher a method, a form of work, a means of teaching, education and influencing the process of learning the Ukrainian language, forming a system of linguistic didactics in the conditions of a digital educational space, are pointed out. The methodology of digital-gamification linguistic didactic education is characterized as a symbiosis of two technological strategies based on linguistics, didactics, psychology, pedagogy, and the technological skills of a philologist teacher who knows how to create educational linguistic-didactic digital programs important for teaching students of the Ukrainian language, and successfully use them. Information about digitization in linguistic didactics for the creation of digital educational content, a holistic technological process that ensures the quality of the philologist's work is highlighted. The relevance of the digital literacy of the teacher, who has a system of basic knowledge and skills that contributes to the formation of the sphere of use of digital technologies with a combination of gamification elements according to each lesson, is indicated. The effectiveness of using modern teaching methods depends on the teacher's competence in the field of digitization and gamification. E-learning systems (personal computer, laptop, tablet, smartphone, etc.) are characterized as the most accessible to teachers and students today, which make it possible to teach language during the lesson online, and open a new way to attract other educational technological resources.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32435
ISSN: 2307-1222
Располагается в коллекциях:Studia Methodologica. Вип. 57

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
PALYKHATA.pdf333,43 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.