Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28611
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЯремко, Лілія-
dc.date.accessioned2023-03-01T12:31:31Z-
dc.date.available2023-03-01T12:31:31Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationЯремко Л. Тема війни у фольклорі: новотвори, фольклоризація (на прикладі текстів колядок) // Studia Methodologica. Тернопіль ; Кєльце : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. Вип. 53. С. 23-45. DOI : 10.25128/2304-1222.22.53.02.uk_UA
dc.identifier.issn2304-1222-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28611-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано тексти колядок-новотворів, які з’явилися на початку ХХІ століття у зв’язку з війною росії проти України. Мова іде про появу нових варіантів фольклорних текстів. Такі новотвори ми маємо у багатьох жанрах української усної народної творчості. Але найбільше ми спостерігаємо це явище у зимовому циклі календарно-обрядової творчості. Важливість проблеми зумовлена потребою вивчення відображення теми війни у сучасному процесі творення фольклору. Мета статті показати, як у фольклорі, зокрема у колядках, знаходять відображення воєнні теми, з’являються нові мотиви. Ми беремо для аналізу тексти колядок-новотворів, що присвячені зимовій календарній обрядовості, які зараз активно побутують у мас-медіа та інтернет-ресурсах. Проводимо аналіз тексту колядки «Сумний, святий вечір» з періоду 1940-х років і зіставляємо з новими текстами, які виникають у сьогоденні. Інтерпретуємо текст авторської колядки «Там, во Бахмуті», яку зараз активно виконують творчі колективи. Звісно, текст цього твору написано після боїв у Бахмуті. Розглядаємо тексти колядок «Добрий вечір тобі, пане Господарю», з певними текстологічними видозмінами.У текстах з’являються нові мотиви, які пов’язані з опоетизацією сміливості і відваги бійців ЗСУ, вірою у Перемогу українського народу у цій війні. Звертаємо увагу на поетикальні засоби вираження у текстах. Безперечно, у класифікації колядок за адресатами, можемо говорити про нові тематичні групи: колядки воїну ЗСУ, колядки командувачу ЗСУ (Валерію Залужному). Потрібен певний час для того, щоб ці тексти закріпилися у фольклорній традиції. Методологічною основою статті є використання діахронно-синхронного принципу аналізу, функціонально-системний підхід до вивчення новітніх явищ духовної спадщини українців.uk_UA
dc.description.abstractThe article analyzes the texts of innovative carols that appeared at the beginning of the 21st century in connection with russia's war against Ukraine. We are talking about the appearance of new versions of folklore texts. We have such innovations in many genres of Ukrainian oral folk art. But we mostly observe this phenomenon in the winter cycle of calendar-ritual creativity. The importance of the problem is determined by the need to study the reflection of the theme of war in the modern process of creating folklore. The purpose of the article is to show as in folklore, in particular in carols, military themes are reflected, new motifs appear. We take for analysis the texts of innovative carols dedicated to the winter calendar ritual, which are now actively circulating in the mass media and Internet resources. We analyze the text of the carol "Sad, Holy Evening" from the period of the 1940s and compare it with new texts that appear today. We interpret the text of the author's carol "There, in Bakhmut", which is now actively performed by creative teams. Of course, the text of this work was written after the battles in Bakhmut. We consider the texts of carols "Good evening to you, Mr. Gospodar", with certain textological changes. New motifs appear in the texts, which are related to the poeticization of the courage and bravery of the soldiers of the Armed Forces of Ukraine, the belief in the Victory of the Ukrainian people in this war. We pay attention to the poetic means of expression in the texts. Undoubtedly, in the classification of carols by addressees, we can talk about new thematic groups: carols for a soldier of the Armed Forces of Ukraine, carols for the commander of the Armed Forces of Ukraine (Valery Zaluzhny). It takes some time for these texts to take root in the folklore tradition. The methodological basis of the article is the use of the diachronic-synchronic principle analysis, a functional-systemic approach to the study of the latest phenomena of the spiritual heritage of Ukrainians.uk_UA
dc.description.abstractArtykuł analizuje teksty nowatorskich kolęd, które pojawiły się na początku XXI wieku w związku z wojną Rosji z Ukrainą. Mówimy o pojawieniu się nowych wersji tekstów folklorystycznych. Mamy takie innowacje w wielu gatunkach ukraińskiej ustnej sztuki ludowej. Ale najczęściej obserwujemy to zjawisko w zimowym cyklu twórczości kalendarzowo-rytualnej. O wadze problemu decyduje potrzeba zbadania odbicia tematu wojny we współczesnym procesie tworzenia folkloru. Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób tematyka wojenna odbija się w folklorze, zwłaszcza kolędach, i pojawiają się nowe motywy. Poddajemy analizie teksty nowych kolęd poświęconych okresowi zimowemu kalendarzowe rytuały, które obecnie aktywnie krążą w środkach masowego przekazu i zasobach internetowych. Analizujemy tekst kolędy „Smutny, święty wieczór” z okresu lat czterdziestych XX wieku i porównujemy go z nowymi tekstami, które pojawiają się współcześnie. Interpretujemy tekst autorskiej kolędy „Tam, w Bachmucie”, która jest obecnie aktywnie wykonywana przez zespoły kreatywne. Oczywiście tekst tej pracy został napisany po bitwach pod Bachmutem. Rozważamy teksty kolęd „Dobry wieczór panie mistrzu" z pewnymi zmianami tekstologicznymi. Pojawiają się w nich nowe motywy, które wiążą się z poetyzacją męstwa i męstwa żołnierzy Sił Zbrojnych, wiary w Victorii narodu ukraińskiego w tej wojnie. Zwracamy uwagę na poetyckie środki wyrazu w tekstach. Niewątpliwie w klasyfikacji kolęd według adresatów można mówić o nowych grupach tematycznych: kolędy dla żołnierza Sił Zbrojnych, kolędy dla dowódcy Sił Zbrojnych (Walerego Załużnego). Potrzeba trochę czasu, aby teksty te zakorzeniły się w tradycji folklorystycznej. Metodologiczną podstawą artykułu jest wykorzystanie zasady analizy diachroniczno-synchronicznej, funkcjonalno-systemowego podejścia do badania najnowszych zjawisk duchowego dziedzictwa Ukraińców.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.subjectколядкиuk_UA
dc.subjectмотивиuk_UA
dc.subjectновотвориuk_UA
dc.subjectросійсько-українська війнаuk_UA
dc.subjectфольклорна традиціяuk_UA
dc.subjectфольклоризаціяuk_UA
dc.subjectcarolsuk_UA
dc.subjectmotifsuk_UA
dc.subjectnoveltiesuk_UA
dc.subjectpoeticsuk_UA
dc.subjectrussian-Ukrainian waruk_UA
dc.subjectfolklore traditionuk_UA
dc.subjectfolklorizationuk_UA
dc.subjectkolędyuk_UA
dc.subjectmotywyuk_UA
dc.subjectnowościuk_UA
dc.subjectwojna rosyjsko-ukraińskauk_UA
dc.subjecttradycja folklorystycznauk_UA
dc.titleТема війни у фольклорі: новотвори, фольклоризація (на прикладі текстів колядок)uk_UA
dc.title.alternativeHE THEME OF WAR IN FOLKLORE: INNOVATIONS, FOLKLORIZATION (EXAMPLE OFTEXTS CAROLS)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Studia Methodologica. Вип. 53

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Yaremko.pdf786,46 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.