Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24
Название: | Польська література в українській письменницькій критиці ХХ ст.: особливості рецепції та інтерпретації |
Авторы: | Дирибало, Оксана Іванівна |
Дата публикации: | 24-авг-2011 |
Ключевые слова: | польська література компаративістика |
Краткий осмотр (реферат): | У дисертації на матеріалі статей українських письменників-критиків здійснено поліаспектний аналіз рецепції та інтерпретації творів польської літератури. Актуальність і новизна дисертації зумовлені застосуванням компаративістської методології до аналізу міжлітературних взаємин – української письменницької критики і польської літератури як системи, що переживає безперервну трансформацію. У центрі уваги – найважливіші чинники, що спонукали письменників до активної рецепції творів польської літератури, впливали на форми і способи інтерпретації; жанрова система і художні особливості критики.
Дисертант акцентує на письменницькому прочитанні творів Я. Кохановського, А. Міцкевича, Ю. Словацького, Ц. Норвіда та ін. з погляду сучасності. Есе Д. Павличка, О. Забужко, Ю. Андруховича розглядаються як новаторські («європоцентристські») моделі інтерпретації на етапі творення нової етики в історії українсько-польських взаємин. Зіставляються критичні стратегії письменників з науковими висновками українських та польських учених. В диссертации на материале статей украинских писателей-критиков осуществлён полиаспектный анализ рецепции и интерпретации произведений польской литературы. Актуальность и новизна исследования обусловлены применением компаративистской методологии к анализу межлитературных связей – украинской писательской критики и польской литературы как системы, поддающейся непрерывной трансформации. В центре исследования – главные факторы, которые активизировали рецепцию произведений польской литературы, влияли на формы и способы её интерпретации; жанровая система и художественные особенности критики. Диссертант акцентирует внимание на прочтении произведений Я. Кохановского, А. Мицкевича, Ю. Словацкого, Ц. Норвида и др. с позиций современности. Эссе Д. Павлычко, О. Забужко, Ю. Андруховича рассматриваются как новаторские («европоцентристские») модели интерпретации польской литературы на этапе создания новой этики в истории украинско-польских связей. Сопоставляются критические стратегии писателей и научные выводы украинских и польских учёных. The thesis deals with the research of reception of the creation of Polish writers of different literature stylistic epochs in the twentieth-century Ukrainian writers' criticism. On the material of the articles of different genres of the known writers-critics the multifold analysis of interpretive models of Polish literature is carried out. In the thesis the functioning of notions «Polish literature», «writers' criticism», «essays» is specified within the bounds of comparative methodology. The criteria after which the appearances of poets and prosaists become «writers' criticism» are specified. The actuality and novelty of thesis are conditioned by the application of comparative approaches to the analysis of the discourse's special type – writers' criticism and writers' literature as a system that experiences continuous transformation. In the center of researcher's attention there are the most important factors that induced writers to the active reception of Polish literature's works and that affected forming of different individual stylistic variants of its interpretation, and stipulated the processes of genre diffusion, and co-operation between criticism and fiction, between criticism and history and philosophy. In the thesis the most important themes and problems which were arisen in the literary critical articles about the Polish writers are outlined: features of Ukrainian-Polish literary interrelations in different periods of the 20th century; extensive traditions and stylistic treasure of Polish literature; philosophical pathos and Polish national courage; romantic orientation. It is investigated in the thesis that the Ukrainian writers perceived the heterogeneous problems of Polish literature through the Ukrainian prism actualizing creation of the Polish classics in certain critical genres. In the work it is accented on writers' re-reading of works by J. Kochanowski, C. Norwid, A. Mickіewіcz, Ju. Sіowacki from the point of contemporaneity. The re-reading brings writers' articles in the fund of literary criticism. One of the most consistent and productive interpreters of A. Mickіewіcz among Ukrainian writers was M. Rylskiy. He left the considerable inheritance of literature and publicist articles about the Polish poet. M. Rylskiy as a critic gave the deepest scientific standards to the analysis of poetics of A. Mickіewіcz's works. He did not cast aside the generally accepted scheme of creative evolution of the Polish poet, but cautioned researchers from monolinear measuring of it. M. Rylskiy was the first one in Ukrainian Mickіewіcz Studies who noticed that mixing of styles was inherent in А. Mickіewіcz's works during all of his creative life. In the thesis essays by D. Pavlychko, by O. Zabouzhko, by Yu. Androuhovych are examined as innovative («Еurope-central») models of interpretation on the stage of creation of a new ethics in the history of Ukrainian-Polish literary interrelations. Critical strategies of writers and scientific conclusions of Ukrainian and of Polish schdars are compared in the thesis. |
Описание: | Захист відбувся 19 вересня 2008 р. о 10.00 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради К58.053.02 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24 |
Располагается в коллекциях: | 10.01.05 - Порівняльне літературознавство |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
durubalo.pdf | 279,39 kB | Unknown | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.