Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18339
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorП’ятницька-Позднякова, Ірина-
dc.date.accessioned2021-04-07T12:44:45Z-
dc.date.available2021-04-07T12:44:45Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationП’ятницька-Позднякова І. Взаємодія музичного та вербального типів мовлення: рівні аналізу // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. № 2 (вип. 35). C. 69–77.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/18339-
dc.description.abstractУ статті досліджено структурні та смислові трансформації в контексті взаємодії музичного й вербального мовлення. Проаналізовано складові інтонації та їх функції у процесі взаємодії двох типів мовлення. Наведено різновиди взаємовпливу вербального і музичного мовлення, виявлено рівні аналізу таких структур, що дає підстави стверджувати: вербально- мовне мислення та музичне інтонування є спільними процесами, в контексті яких відбувається кристалізація форм музичної інтонації.uk_UA
dc.description.abstractВ статье исследовано структурные и смысловые трансформации в контексте взаимодействия музыкальной и вербальной речи. Проанализировано составляющие интонации и их функции в процессе взаимодействия двух типов речи. Приведены разновидности взаимодействия вербальной и музыкальной речи, выявлены уровни анализа таких структур, что дает основания утверждать: вербально-речевое мышление и музыкальное интонирование являются общими процессами, в контексте которых происходит кристаллизация форм музыкальной интонации.uk_UA
dc.description.abstractIn the article an attempt is made to identify criteria of the analysis of structural and semantic transformations in the context of the interaction of musical and verbal thinking. The components of intonation (melody, pauses, tempo, phrase, accent, tone) were Identified and analyzed. In the process of speech they play an important role in the design of semantic, grammatical, and emotional characteristics. It’s noted that due to the intonation, as in verbal art, and in music language, it’s transmitted many shades of meaning that are socially meaningful and, at the same time, personal modal. This suggests that the audio stream of reality superimposed on the flow of values, meanings of the sound and intonation reality, which is reflected in the melodic structures, the specificity of which is determined by the relationship of melodic and syntax. Listed interaction species of verbal and musical broadcasting and identified levels of analysis of such structures. In particular, it is noted that in the process of interaction of musical and verbal speech happens both structural and semantic transformation of the musical text. Under the influence of musical factors the structural components of the artistic verbal broadcast can get the other perusal (i.e., the secondary syntax), herewith both temporary (simultaneous, or multi-temporal harmonies of separate words, syllables) and spatial characteristics automatically change. The analysis of such structures is possible from the positions of the structure of the text of the score (at the level of word, syllable, string ), that allows to separate the structure of the composition in general. The analysis will consider various tools and it involves several levels, in particular: characteristics of the verbal text (string rhymes division, poetry, or particular syntactic structures of prose text etc) and the influence of the musical features on it; text and music builds in the context of their сorrelations, detect the presence of secondary syntax; melodic constructions, the structure of which is closely connected with the verbal text (for example in the liturgical monody, with the Latin text); individual text structures which acquire structural and semantic division, according to the musical material, and the like, during scoring. In the context of such analysis as purely musical (metro-rhythmic and textural changes, pauses, cadance (melodic, contrapuntal, harmonious)) and verbal (graphical layout, punctuation, pauses, intonation changes, rhyme and rhythm the end, etc.) characteristics of the spoken text are taking into account. This gives grounds to assert: verballinguistic thinking and musical intonation are the common processes in the context of which happens the process of crystallization of forms of musical intonation.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.subjectхудожнє мовленняuk_UA
dc.subjectмузичне мовленняuk_UA
dc.subjectінтонаціяuk_UA
dc.subjectхудожественная речьuk_UA
dc.subjectмузыкальная речьuk_UA
dc.subjectинтонацияuk_UA
dc.subjectмелодикаuk_UA
dc.subjectпаузаuk_UA
dc.subjectartistic speechuk_UA
dc.subjectmusical speechuk_UA
dc.subjectintonationuk_UA
dc.subjectmelodicsuk_UA
dc.subjectpauseuk_UA
dc.titleВзаємодія музичного та вербального типів мовлення: рівні аналізуuk_UA
dc.title.alternativeВзаимодействие музыкального и вербального типов речи: уровни анализаuk_UA
dc.title.alternativeTHE INTERACTION OF MUSICAL AND VERBAL TYPES OF SPEECH: LEVELS OF ANALYSISuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2016.№ 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Piatnytska-Pozdnyakova.pdf333,88 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.