Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16342
Название: Етнографічні відмінності українського населення Карпат: чинники формування та культурно-туристичне значення
Другие названия: Этнографические отличия украинского населения Карпат: факторы формирования и культурно-туристическое значение
ETHNOGRAPHIC DIFFERENCES OF THE UKRAINIAN POPULATION OF THE CARPATHIANS: FACTORS OF FORMATION, CULTURAL AND TOURIST VALUE
Авторы: Дністрянський, Мирослав
Дністрянська, Наталія
Библиографическое описание: Дністрянський М., Дністрянська Н. Етнографічні відмінності українського населення Карпат: чинники формування та культурно-туристичне значення // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. Тернопіль : Тайп, 2020. № 2 (49). С. 65–72.
Дата публикации: 2020
Издательство: Тайп
Ключевые слова: етнографічні групи Українських Карпат
традиційна українська культура
етнографічний туризм
туристичні ресурси
этнографические группы Украинских Карпат
традиционная украинская культура
этнографический туризм
туристические ресурсы
ethnographic groups of the Ukrainian Carpathians
traditional Ukrainian culture
tourist resources
ethnographic tourism
Серия/номер: Географія;
Краткий осмотр (реферат): В статті розкрито особливості етнографічної диференціації українського населення Карпат та обґрунтовано його практичне значення в культурному та економічному розвитку регіону. Зроблено висновок про те, що формування таких українських етнографічних груп як бойки, гуцули, лемки, визначалося роллю різних колонізаційних рухів в заселенні української карпатської гірської місцевості впродовж ХІІІ – першої половини ХІХ ст., а також особливостями становлення традиційного господарства й традиційної культури в різних природних умовах. Обґрунтовано необхідність вилучення недостовірної інформації щодо поширення етнографічних груп з довідкових матеріалів. Широке поширення традиційно-культурних пам’яток в межах Українських Карпат є передумовою розвитку етнографічного туризму в цьому регіоні, який може успішно поєднуватись з іншими видами туристичної діяльності.
Ареал расселения этнических украинцев в Карпатах включает три этнографических района – бойковский, гуцульский и лемковский. Ретроспективный анализ процессов заселения свидетельствует о том, что образование этих этнографических групп не связано с реликтовыми этносами, а является следствием различного соотношения переселенцев из разных равнинных и предгорных территорий, а также формирования характерных признаков традиционного хозяйства в различных природных условиях. Названия украинских карпатских этнографических групп имеют внешнее происхождение, то есть являються экзоэтнонимами, а потому не могут раскрывать их происхождение. Понимание происхождения украинских карпатских этнографических групп, уникальности и всеукраинской сущности карпатской традиционной культуры должно стать методологической основой информационных ресурсов для организации этнографического туризма и найти соответствующее отражение в справочной литературе и экспозициях музеев. Дифференциация и широкое распространение традиционно-культурных памятников в пределах Украинских Карпат является дополнительным резервом развития туризма в регионе, прежде всего этнографического, который может успешно сочетаться с сельским зеленым, спортивным и рекреационно-оздоровительным. Более упорядоченными и информационно популяризованными есть ресурсы этнографического туризма гуцульского этнографического района, на основе использования которых формируются несколько туристических кластеров. Учитывая распространение разносторонних туристических ресурсов, центрами Межгорье и Колочава. Этнографический туризм имеет основания быть составной частью трансграничного сотрудничества с Польшей, Словакией и Румынией, но при условии создания необходимой инфраструктуры. этнографического туризма на территории Бойкивщини также могут стать Турка, Борыня, Сколе, Славсько,
The area of settlement of ethnic Ukrainians in the Carpathians includes three ethnographic districts - Boyko’s, Hutsul’s and Lemko’s. A retrospective analysis of settlement processes shows that the formation of these ethnographic groups is not associated with certain relict ethnic communities, but is the result of different ratios of migrants from certain plains and foothills, as well as the formation of traditional features in different natural conditions. The names of Ukrainian Carpathian ethnographic groups are of external origin, that is exoethnonyms, and therefore cannot reveal their origin. Along with the distinctive features, the traditional culture of Ukrainian Carpathian ethnographic groups is marked by unity, connection with Ukrainian traditional culture in general and significant potential in the processes of modernization of Ukrainian society. Understanding the origin of Ukrainian Carpathian ethnographic groups, the uniqueness and all-Ukrainian essence of Carpathian traditional culture should become a methodological basis for information resources for the organization of ethnographic tourism and be reflected in the reference literature and museum exhibits. Differentiation and wide distribution of traditional and cultural monuments within the Ukrainian Carpathians is an additional reserve for the development of tourism in this region, especially ethnographic, which can be successfully combined with rural green, sports and recreational and health. The resources of ethnographic tourism of the Hutsul’s ethnographic district (arts and crafts and training institutions for the training of relevant specialists, monuments of traditional construction, ethno-festivals) are the best organized and informationally popularized Verkhovyna-Kryvorivna`s, Kosiv-Yaremche`s, Vyzhnytsia-Putyl`s and Rakhiv-Yasinya tourist clusters. Given the spread of diverse tourist resources, the centers of ethnographic tourism in the Boykiv region can be Turka, Borynya, Skole, Slavsko, Mizhhirya and Kolochava. Ethnographic tourism should be a component of cross-border cooperation with Poland, Slovakia and Romania, but subject to the creation of the necessary infrastructure. Conclusions and prospects for the use of research results. 1. The formation of Ukrainian Carpathian ethnographic groups (Boyks, Lemkos, Hutsuls) was determined by the role of various colonization movements in the settlement of the Ukrainian Carpathian mountains during the thirteenth -first half of the nineteenth century. culture in different natural conditions. At the same time, the notion of the leading role of various non-Slavic ethnic communities in the formation of Carpathian ethnographic groups is erroneous. 2. Understanding the origin of Ukrainian Carpathian ethnographic groups, the uniqueness of Ukrainian Carpathian traditional culture and its connection with Ukrainian culture of other regions should become a methodological basis for information resources for ethnographic tourism and be reflected in reference books and museum exhibits. 3. Today the most developed and informationally organized are the ethnographic resources of the Hutsul region, which ensures the formation of several tourist clusters with a significant share of ethnographic tourism. A number of settlements in the Boykiv region also have significant grounds for becoming centers of ethnographic tourism. 4. The development of ethnographic tourism in the Ukrainian Carpathians can be successfully combined with other types of tourist activities and become a factor in deepening cross-border cooperation with neighboring countries.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16342
ISSN: 2519-4577
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. 2020. № 2 (49)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dnistryanskyi_Dnistryanska.pdf988,34 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.