Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16066
Полная запись метаданных
Поле DC | Значение | Язык |
---|---|---|
dc.contributor.author | Лахманюк, Антоніна Миколаївна | - |
dc.date.accessioned | 2020-10-27T10:13:44Z | - |
dc.date.available | 2020-10-27T10:13:44Z | - |
dc.date.issued | 2020-09-26 | - |
dc.identifier.citation | Лахманюк А. М. Когнітивні аспекти малої прози Михайла Коцюбинського : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. філол. наук : 10.01.01 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2020. 23 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16066 | - |
dc.description | Захист відбувся 27 жовтня 2020 р. об 11.00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.02 із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027. Із дисертацією можна ознайомитися на сайті http://tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027. | uk_UA |
dc.description.abstract | У дисертації досліджено малу прозу Михайла Коцюбинського з погляду когнітивної наратології. Наголошено, що когнітивна теорія аналізу пропонує таку поетапну концепцію для дослідження наративних текстів: нарація передбачає комунікацію, комунікація – сприймання, а сприймання – пізнання. Застосування пізнавального підходу сприяло виявленню читацьких естетичних реакцій та емоційних станів у текстах письменника. Виокремлено ефекти невирішеності (етюд «Цвіт яблуні»), невизначеності (етюд «Невідомий», новела «Intermezzo»), незавершеності (етюд «Лялечка»), розгубленості (новела «Дебют»), невпевненості (оповідання «Дорогою ціною»), а також ефект когнітивного дисонансу (новела «Що записано в книгу життя») та когнітивний ефект іронії (новели «Хвала життю» та «Подарунок на іменини»). З’ясовано, що письму автора притаманні такі ознаки: лаконічність вислову та довершеність кожної фрази; фіксація художніх деталей та їх смислове навантаження; психологізований пейзаж, особливо фрагментарний; синтез мистецтв: література-малярство, література-музика; моделювання прихованого підтексту, а відтак інтригування читача з метою створення естетичних ефектів. Доведено, що мала проза Михайла Коцюбинського – новаторський взірець емоційно збагаченої наративної структури. | uk_UA |
dc.description.abstract | _________________________________________________________________________ The thesis investigates the flash fiction by Mykhailo Kotsiubynskyi from the perspective of cognitive narratology. The attention to the cognitive aspects of the text is paid in «Poetics» by Aristotle, which states that narrative is a representation of actions which are aimed to evoke emotions. Presently narratological studies have become extremely popular. In particular, cognitive narratology focuses on exploring the connections between perception, language, knowledge, memory and the world. By actualizing these connections, the reader is fully in tune with the text, so that it enables him or her to identify his or her state. The difference between classical and postclassical narratology is substantiated and the fundamental directions of development of the latter are outlined. It is emphasized that cognitive narratology belongs to postclassical one and is a branch of science that works on the following questions: What is narrative? How do cognitive processes help to understand narrative? What is the basis of narrative representations? Which states and reactions does the reader experience during the perception of the narrative text (D. Herman)? There is emphasized that cognitive theory of analysis offers the following step-by-step concept for the study of narrative texts: narration implies communication, communication implies perception and perception on its part implies cognition. The application of the cognitive approach facilitated the identification of readers’aesthetic reactions and emotional states in the writer’stexts. It is defined such effects as unresolvedness (etude “Apple blossom”, novella “Intermezzo”), uncertainty (etude “Unknown”), incompleteness (etude “Pupa”), astonishment (novella “Debut”), uncertainty (shortstory “With a highprice”), cognitive dissonance (novella “What is put down in the book of life”) and cognitive effect of irony (novellas “The praise to the life”, “The gift for a name-day”). Mykhailo Kotsiubynskyi presented himself as a talented writer with artist’s skill and musician’s virtuosity. It declares the genre variety of flash fiction of the writer. There are short story, novella, fairy tale, sketch, watercolor, so called obrazok (image) and skits. It is figured out some features which are inherent for the author’s writing. We mentioned such traits as: concise expression and completeness of each phrase; revealing of fiction details and their semantics; psychological landscape, especially fragmentary and moody; synthesis of arts: literature-painting, literature-music; the ability to simulate an implied subtext and intrigue of the reader with the aim of creating aesthetic effects. It is proved that flash fiction by Mykhailo Kotsiubynskyi is a vivid sample of innovative and emotionally enriched narrative manner. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка | uk_UA |
dc.subject | наратологія | uk_UA |
dc.subject | когнітивна наратологія | uk_UA |
dc.subject | фрейм | uk_UA |
dc.subject | скрипт | uk_UA |
dc.subject | процес читання | uk_UA |
dc.subject | естетичний ефект | uk_UA |
dc.subject | невизначеність | uk_UA |
dc.subject | незавершеність | uk_UA |
dc.subject | етюд | uk_UA |
dc.subject | читач | uk_UA |
dc.subject | стиль | uk_UA |
dc.subject | жанр | uk_UA |
dc.subject | рецепція | uk_UA |
dc.subject | імпресіонізм | uk_UA |
dc.subject | narratology | uk_UA |
dc.subject | cognitive narratology | uk_UA |
dc.subject | frame | uk_UA |
dc.subject | script | uk_UA |
dc.subject | reading process | uk_UA |
dc.subject | aesthetic effect | uk_UA |
dc.subject | uncertainty | uk_UA |
dc.subject | incompleteness | uk_UA |
dc.subject | sketch | uk_UA |
dc.subject | reader | uk_UA |
dc.subject | style | uk_UA |
dc.subject | genre | uk_UA |
dc.subject | reception | uk_UA |
dc.subject | impressionism | uk_UA |
dc.title | Когнітивні аспекти малої прози Михайла Коцюбинського | uk_UA |
dc.title.alternative | The cognitive aspects of flash fiction by Mykhailo Kotsiubynskyi | uk_UA |
dc.type | Thesis | uk_UA |
dc.rights.holder | © Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка | uk_ua |
Располагается в коллекциях: | 10.01.01 – Українська література |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Aref_Lahmanjuk.pdf | 776,47 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.