Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15848
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБородіца, Світлана Василівна-
dc.date.accessioned2020-09-01T11:58:33Z-
dc.date.available2020-09-01T11:58:33Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationБородіца С. Особливості метафоричної поетики М. Воробйова // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 50. С. 3-13uk_UA
dc.identifier.issn2617-3247-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15848-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано метафоричну поетику М. Воробйова в контексті поетичної творчості митців Київської поетичної школи, простежено індивідуальні образні структури в метафоричній поезії автора, зокрема, глибинні закодовані образи, багатоступеневі асоціації, орнаментальна колористика, символічні комбінації та ін.; обґрунтовано актуалізацію давньої поетичної традиції у творенні українського вільного вірша в естетичній парадигмі письменника.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with the peculiarities of M. Vorobyov’s metaphorical poetics in the context of poetic creativity of the artists of Kyiv School of Poetry. The individual figurative structures in the metaphorical poetry of the author (in particular, deep encoded images, multistage associations, ornamental coloring, symbolic combinations, etc.) are investigated. Actualization of the ancient poetic tradition in the creation of Ukrainian free verse is actualized in the aesthetic paradigm of the writer. In the poetry collections “Misyats Shypshyny” ("The Moon of the Rose"), “Ozhyna Obriyu” ("The Blackberry of the Horizon"), “Prohulianka odyntsem” ("The Walking One"), “Verkhovnyi Holos” ("The Supreme Voice"), “Sluha pivoniji” ("The Peony Servant"), “Omanlyvyi orkestr” ("The Deceptive Orchestra"), “Bez Kory” ("Without Bark"), “Skrynka z prykrasamy” ("The Jewelry Box"), and others mythology dominates. We consider it to be the main aesthetic principle which is implemented at different levels of the author’s text: genre-style, figurative, linguistic, etc. Core metaphors, associative chains, mythoallusions, abstract images, borderline symbolism make the texts radically subjectivized, modifying in individual images deep national archetypes (water, fire, house, sky, star, flower, tree, steppe, swirl, source, etc.).uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesЛітературознавство;-
dc.subjectметафоричне мисленняuk_UA
dc.subjectсимволічністьuk_UA
dc.subjectасоціативністьuk_UA
dc.subjectКиївська школа поезіїuk_UA
dc.subjectверлібрuk_UA
dc.subjectmetaphorical thinkinguk_UA
dc.subjectsymbolismuk_UA
dc.subjectassociativityuk_UA
dc.subjectKyiv School of Poetryuk_UA
dc.subjectfree verseuk_UA
dc.titleОсобливості метафоричної поетики М. Воробйоваuk_UA
dc.title.alternativeThe peculiarities of M. Vorobyov’s metaphorical poeticsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. Вип. 50

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1_Boroditsa.pdf153,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.