Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15095
Название: | Петриківський народний розпис: шлях до визнання (кінець ХVIII – початок XX ст.) |
Другие названия: | PETRYKIVKA FOLK DECORATIVE PAINTING: THE WAY TO RECOGNITION (END OF 18TH – BEGINING OF 20TH CENTURY) |
Авторы: | Гарькава, Тетяна |
Библиографическое описание: | Гарькава Т. Петриківський народний розпис: шлях до визнання (кінець ХVIII – початок XX ст.) // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Історія. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 1. С. 10–16. |
Дата публикации: | 2019 |
Издательство: | ТНПУ ім. В. Гнатюка |
Ключевые слова: | українське декоративно-прикладне мистецтво Петриківка феномен народного розпису генезис декоративного розпису історичні чинники етапи розвитку Ukrainian decorative arts Petrykivka decorative painting Petrykivka Petrykivka decorative painting phenomenon the genesis of decorative painting historical factors stages of development |
Серия/номер: | Історія; |
Краткий осмотр (реферат): | Мета дослідження – дослідити умови виникнення, становлення і розвитку
феномену петриківського декоративного розпису, окресливши історичні етапи генезису у
визначених часових межах. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному
застосуванні загальнонаукових методів, в тому числі аналізу та синтезу, та історичних
методів, зокрема історико-генетичного, історико-порівняльного, історико-типологічного та
історико-системного. Такий підхід до розв’язання означеної у меті проблеми дає можливість
вивчення виникнення, формування та розвитку петриківського декоративного розвитку у
хронологічній послідовності; шляхом порівняння встановити схожість та відмінність видів
декоративного розпису в Україні, систематизувати отримані результати наукового пошуку.
Наукова новизна полягає у тому, що вперше означено основні етапи розвитку на
виокремленому відрізку часу та історія виникнення розпису як невід’ємної складової
українського декоративно-прикладного мистецтва. Відзначено фундаментальність
національної основи та самобутність, унікальність петриківського декоративного розпису,
провідну роль мистецтва у закладенні генетичної пам’яті щодо своїх витоків у триєдиності
нашої давнини, сучасності та майбутнього, зумовлене конкретними історичними чинниками.
Встановлено та обґрунтовано основні фактори – соціальні та економічні, – які зумовили
всебічний підйом феномену петриківського розпису на теренах України. На основі
документальних джерел простежено генезис декоративного петриківського розпису (у
зазначених межах), починаючи від виокремлення його як частини декоративно-прикладного
мистецтва. Розкрито особливу роль академіка Дмитра Івановича Яворницького у відкритті
народного розпису, що спонукало значну зацікавленість й активні дослідження цього феномену
серед мистецтвознавців та у науковому середовищі. Висновки. Поява, існування та
збереження різнопланових документальних джерел на означеному в дослідженні відрізку часу
дало можливість об’єктивно прослідкувати і проаналізувати генезис та визначити основні
фактори впливу, які зумовили всебічний підйом феномену петриківського народного
декоративного розпису. Завдяки застосованій методології означено початкові етапи його
шляху до світового визнання і визначено завдання завершення періодизації розвитку
петриківського розпису, що, маючи тяглість поступу, не тільки не зберігає, а, слідуючи
історичним традиціям, відкриває для сучасників нові можливості та форми. The purpose of the reseach: to investigate the conditions of the origin, formation and development of the phenomenon of Petrykivka decorative painting, outlining the historical stages of genesis in certain time limits. The research methodology of the research is based on the integrated application of general scientific methods, such as analysis, synthesis, and historical ones: historicalgenetic, historical-comparative, historical-typological and historical-systematic. Identified in the goal the proposed approach to the problem solution gives an opportunity to study the origin, formation and development of Petrykivska decorative painting in chronological order; to establish the similarities and differences in types of decorative painting in Ukraine via their comparison, and to systematize the results of scientific research. The scientific novelty of the paper is the following: for the first time the main stages of development on the distinct time period and the history of the emergence of painting as an integral part of the Ukrainian decorative arts and crafts are defined. The fundamental nature of the national basis and originality, the uniqueness of the Petrykivka decorative painting, the leading role of art in laying the genetic memory of its origin in the triune of our antiquity, the present and the future, is determined by specific historical factors. The main social and economical reasons, which exert influence on the comprehensive rise of Petrykivka decorative painting phenomenon across the entire territory of Ukraine, were established and substantiated. On the basis of documentary sources, the genesis of Petrykivka decorative painting (within the specified limits) has been traced, from the identification of it as a part of decorative and applied arts. The outstanding role of academician Dmitro Ivanovych Yavornytskyi in laying the foundations of the folk painting that caused considerable interest and active research work of the phenomenon by art historians and in the scientific environment has been revealed. Conclusions. The emergence, existence and preservation of diverse documentary sources in the indicated period gave an opportunity to trace and analyze objectively the genesis and to identify the main influencing factors that have caused the comprehensive rise of the of the Petrykivka folk decorative painting phenomenon. Due to the methodology used, the initial stages of the world recognition are identified and the task of completing the periodization of the of the Petrykivka painting development are determined. Having the sustainability of progress it does not only preserve, thus follows historical traditions in opening new opportunities and forms for contemporaries. |
Описание: | DOI : 10.2518/2307-7778.19.01.01 |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15095 |
ISSN: | 2307-7778 |
Располагается в коллекциях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Історія. 2019. Вип. 1 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Harkava.pdf | 134 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.