Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15024
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Смоляк, Олег Степанович | - |
dc.contributor.author | Довгань, Оксана Зіновіївна | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-27T12:59:06Z | - |
dc.date.available | 2020-05-27T12:59:06Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Смоляк О., Довгань О. Ритмічна форма вірша і мелодії 5+5 у щедрівках Західного Поділля // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 2(41). С. 42–50. | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2411-3271 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/15024 | - |
dc.description.abstract | У статті проаналізовано ритмічну форму вірша і мелодії 5+5, що властива щедрівкам Західного Поділля та є своєрідним їхнім модусом мислення. Доведено, що така ритмічна форма найчастіше вживана у піснях цього жанру в досліджуваному етнографічному районі й має найширшу шкалу структурного та синтаксичного творення. З’ясовано, що типовою на синтаксичному рівні є однорядкова строфа 5+5 з однорядковим приспівом, який має дев’ять модифікацій, починаючи від трискладника й закінчуючи шістнадцятискладником. Визначено й структурні параметри строфи десятискладника 5+5 і простежено еволюцію її становлення на рівні музичного синтаксису. Розглянуто напливові нашарування, що відбулися в щедрівковому жанрі під впливом християнізації пісень цього жанру. Проаналізовано сапфічну строфу, притаманну найпоширенішій на згаданому терені щедрівці “В панськім городі росла лілія”, й констатовано, що вона сформувалася під впливом середньовічної латинської версифікації і таким чином адаптувалася в обрядові народнопісенні жанри. | uk_UA |
dc.description.abstract | В статье проанализирована ритмическая форма стиха и мелодии 5+5, которая присуща щедровкам Западного Подолья и является своеобразным их модусом мышления. Доказано, что эта ритмическая форма наиболее часто применяема в песнях упомянутого жанра в исследуемом этнографическом районе и имеет самую широкую шкалу структурного и синтаксического созидания. Выяснено, что типичной на синтаксическом уровне является однострочная строфа 5+5 с однострочными припевом, который имеет девять модификаций, начиная от трискладника и заканчивая шестнадцятискладником. Определены и структурные параметры строфы десятискладник 5+5, а также прослежена эволюция ее становления на уровне музыкального синтаксиса. Рассмотрены наплывовые наслоения, которые произошли в щедровковом жанре под влиянием христианизации песен этого жанра. Проанализирована сапфическая строфа, присущая самой распространенной в местности щедровке “В панском огороде росла лилия”, и констатировано, что она сформировалась под влиянием средневековой латинской версификации и таким образом адаптировалась в обрядовые народнопесенные жанры. | uk_UA |
dc.description.abstract | Recently Ukrainian scholars of ethnomusicology have increasingly turned to the theoretical understanding of the structural components of folk writings. This is, first and foremost, the study of the rhythmic forms of verse, stanza and their melodies, because, in fact, they are decisive in the genre classification and systematization of folklore, in particular ritual. The purpose of the article is to prove, on the basis of a large number of generous paradigms and their variants, which are still stored in the active and passive repertoire of older singers in the territory of West Podillya, the rhythmic form of the poem and 5+5 tunes. The most common (typical) rhythmic forms of the poem in the shchedrivkas of the Western Podillya include the tenth component of 5+5. It covers 55% of all the generous paradigms we explore and their variants. This rhythmic form is one of the oldest not only in Ukrainian folklore, but also in Eastern Slavic. It creates a genetically source base for its derivatives. The article analyzes the rhythmic form of the verse and melodies 5+5, which is characteristic of the shchedrivkas of Western Podillya and is a peculiar mode of their thinking. It is proved that this rhythmic form is most often used in the songs of this genre in the studied ethnographic region and has the widest scale of structural and syntactic creation. It is found out that the standard syntactic level is a one-line stanza 5+5 with a single-line swirling, which has nine modifications, ranging from the three folders and ending with the sixteen clusters. The structural parameters of the ten-factor construct 5+5 were determined and the evolution of its formation at the level of musical syntax was traced. The influential layers that took place in the shchedrivka genre under the influence of Christianization of songs of this genre are considered. The sapphic stanza, which is characterized by the most widespread in the field of shchedrivka “The lily grew in the lord’s garden”, was analyzed, and it was stated that it was formed under the influence of the medieval Latin versioning and thus adapted to ritual folk-verse genres. Thus, as the analysis of the 220 bounties recorded in the territory of the West Podillia shows, the rhythmic form of the poem and melodies 5+5 are dominant in them. The stanza with this rhythmic form has the broadest scale of structural and syntactic creation. This kind of construction is often a single-line with a single-line chorus, which has nine chorus modifications, ranging from a threeparter to a sixteen-parter. In analyzing this rhythmic form, we traced the evolution of its formation and development at the level of musical syntax and affinity with a similar Christmas rhythmic form. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | ТНПУ ім. В. Гнатюка | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Мистецтвознавство; | - |
dc.subject | ритмічна форма вірша і мелодії | uk_UA |
dc.subject | шедрівка | uk_UA |
dc.subject | Західне Поділля | uk_UA |
dc.subject | силабомелодична модель | uk_UA |
dc.subject | музичний синтаксис | uk_UA |
dc.subject | формотворчі процеси | uk_UA |
dc.subject | ритмичная форма стиха и мелодии | uk_UA |
dc.subject | шедровка | uk_UA |
dc.subject | Западное Подолье | uk_UA |
dc.subject | силабомелодичная модель | uk_UA |
dc.subject | музыкальный синтаксис | uk_UA |
dc.subject | формообразующие процессы | uk_UA |
dc.subject | rhythmic form of verse and melody | uk_UA |
dc.subject | shchedrivka | uk_UA |
dc.subject | Western Podillya | uk_UA |
dc.subject | sylabomelodic model | uk_UA |
dc.subject | musical syntax | uk_UA |
dc.subject | forming processes | uk_UA |
dc.title | Ритмічна форма вірша і мелодії 5+5 у щедрівках Західного Поділля | uk_UA |
dc.title.alternative | Ритмическая форма стиха и мелодии 5+5 в щедровках Западного Подолья | uk_UA |
dc.title.alternative | THE RHYTHMIC FORM OF VERSE AND MELODY 5+5 IN THE SHCHEDRIVKAS OF THE WESTERN PODILLYA | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Розташовується у зібраннях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2019. № 2 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Smoliak_Dovhan.pdf | 168,68 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.