Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14625
Название: Музична педагогіка в Україні: зустрічі в історії
Другие названия: Музыкальная педагогика в Украине: встречи в истории
Music education in Ukraine:meetings in history
Авторы: Проців, Лілія Йосипівна
Библиографическое описание: Проців Л. Й. Музична педагогіка в Україні: зустрічі в історії // Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал. Київ : Київський університет ім. Б. Грінченка ,2017. № 2. С. 73-77
Дата публикации: 2017
Издательство: Київський університет ім. Б. Грінченка
Ключевые слова: історія музичної педагогіки
метаісторія
музична культура
музично-педагогічна думка
незмінні величини
история музыкальной педагогики
метаистория
музыкальная культура
музыкально-педагогическая мысль
неизменные величины
history of music education
metahistory
music culture
musical and pedagogical thought
music and educational practice
constant values
Краткий осмотр (реферат): В статті висвітлюються основні аспекти розвитку цивілізації як метаісторії, обгрунтовується погляд на історію музичної педагогіки в Україні як метаісторію, змістом якої є незмінні величини, духовні константи людства. До сталих структур, стійких в історичному часі, належать і такі сюжети, як співпадіння, аналогії, «зустрічі в історії». З`ясовується, що ключовими персонами в складній драматургії історії музично-педагогічної думки та освіти в Україні, які зумовили її подальший розвиток та передбачили майбутнє, виступили М.Дилецький, Г. Сковорода, М. Березовський, Д. Бортнянський та інші, а доба бароко та класицизму стала «епічним часом» в історії, присутність якого і визначає її метаісторичний характер.
В статье освящаються основне аспекты развития цивилизации как метаистории, обосновывается взгляд на историю музыкальной педагогики в Украине как метаисторию, содержание которой составляют неизменные величины, духовные константы человечества. К таким структурам, стойким в историческом времени, принадлежат и такие сюжеты как совпадения, аналогии, «встречи в истории». Выясняется, что ключевыми персонами в сложной драматургии истории музыкально-педагогической мысли и образования в Украине, которые обусловили её развитие и предвидели будущее, выступили Н. Дилецкий, Г. Сковорода, М. Березовский, Д. Бортнянский и другие, а эпоха барокко и классицизма стала «эпическим временем» в истории, присутствие которого и определяет её метаисторический характер.
The article describes main features of human civilization as metahistory, substantiates a view on the history of music pedagogy in Ukraine as metahistory, the contents of which are constant values, spiritual constants of the humanity, and also synchronous section of history, including such things as coincidence, similarity of certain “spiritual epochs”, meetings in history. An example of such “synchronous” dramaturgy in the history of the Ukrainian music education is seen in M. Dyletskyi’s creative activity and pedagogical legacy. In musical thinking this personality was ahead of representatives of Western European polyphonic school, and came very close to the theory of temperatio, so well presented in Bach’s art. Supporting Kyiv concept of education at Slavonic, Latin and Greek schools, which involved a combination of eastern and western elements of education, national and European cultural and educational traditions, M. Dyletskyi formulated the aesthetic principles of choral art, revealed progressive pedagogical ideas. Age of Baroque and Enlightenment was the epoch of Great Travelers and symbolic meetings. In search of truth and artistic ideal philosophers, artists, musicians traveled in Europe. Various meetings took place – real and unreal, sometimes at an interval of a century, but they determined “symbolic insight into the future” An important meeting took place at the end of the 18th century in Vienna. The Ukrainians met with a famous countryman, composer D. Bortnyanskyi. Since then, composer’s music became a model of his proficiency, the embodiment of the Ukrainians’ spiritual outlook. He was called “the Ukrainian Mozart”, “Our Palestrina”, and he became a kind of a “bridge” between the European polyphonists and “classicists”, and also composers–romanticists, who also were influence by his works. Age of Baroque and classicism, “golden age” in the Ukrainian music culture has acquired the status of “epic time” aimed at eternity, when a relatively short period of time defined the future way for historical development. The presence of such parallels and “meetings in history”, actualizing the past at the request of the future, defines metahistorical nature of history of music education in Ukraine.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/14625
ISSN: 2518-766Х
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Protsiv_Osvitolog_duskyrs_st_2017.pdf7,13 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.