Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12651
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorСпірідонова, Л. М.-
dc.contributor.authorШевченко, А. В.-
dc.date.accessioned2019-06-06T07:07:04Z-
dc.date.available2019-06-06T07:07:04Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationСпірідонова Л. М., Шевченко А. В. Історичні п’єси Б.Д. Грінченка – перехід до модерної драми // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Літературознавство. Тернопіль : ТНПУ, 2018. Вип. 49. C. 98-109uk_UA
dc.identifier.issn2617-3247-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/12651-
dc.description.abstractСтаття присвячена аналізу драматургічної творчості Б.Д. Грінченка, зокрема особлива увага приділяється його історичним п’єсам «Ясні зорі», «Степовий гість», «Серед бурі», які засвідчують перехід до модерної драми. Виокремлено прояви народництва та модернізму у цих творах.uk_UA
dc.description.abstractThe article is devoted to the analysis of Borys Grinchenko’s dramatic creativity, in particular, special attention is paid to his historical plays, «Yasni zori» ("Clear Stars"), «Stepovyy hist» ("Steppe Guest"), «Sered buri» ("Among the Storm"), which testify to the transition to modern drama. The manifestations of Populism and Modernism in these works are singled out. The manifestations of narodnytstvo in the dramaturgy of Grinchenko are: external social and national conflicts between Ukrainians and invaders; the aspiration of the protagonist for the cultural, national and social liberation of the people; the image of the material and social environment of the heroes (a detailed depiction of their way of life, circumstances of life); ethnographicism; de-romanticism of person and people; emancipation of human individuality and its aspiration for harmonious unity of collective and individual. The emergence of modernism in the drama - is: a view of the peasants as sometimes passive, ignorant mass, unwilling to fight for their own rights; images of the inner feelings of the heroes; deep psychology; self-reflection (self-analysis of the protagonist, his desire to understand his own feelings); symbolization of images; neofolklorism; disputes-dialogues; philosophical problems (morality, spiritual cleansing and enlightenment); image of strong personality. Ukrainian Theater of Coryphaeus was lucky to unite the most effective means of scenic expressiveness with the depth of thoughts and feelings, to comprehend and master the ideological and aesthetic wealth of folk rituals and customs for the scene, also a variety of verbal genres of folklore as the basis of the plot and means of character characteristics, as a powerful means of harmonization of the individual, we observe in Boris Grinchenko's playwright.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesЛітературознавство;-
dc.subjectмодернізмuk_UA
dc.subjectмодерна драмаuk_UA
dc.subjectнародництвоuk_UA
dc.subjectmodernismuk_UA
dc.subjectmodern dramauk_UA
dc.subjectnarodnytstvouk_UA
dc.titleІсторичні п’єси Б.Д. Грінченка – перехід до модерної драмиuk_UA
dc.title.alternativeHistorical plays of Borys Grinchenko – A transition to a modern dramauk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Літературознавство. 2018. Вип. 49

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
9Spiridonova_Shevchenko.pdf89,53 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.