
Збірник тез доповідей Міжнародної наукової інтернет-конференції 
«Регіональна журналістика: реалії, виклики, перспективи» 

28 

 

 

СІМ РОКІВ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ 
НА СХОДІ УКРАЇНИ: 

ШЛЯХИ ПОВЕРНЕННЯ АНЕКСОВАНОГО 
ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ 

Соломін Євген Олександрович, 
кандидат наук із соціальних комунікацій, 

доцент кафедри журналістики, 
ДВНЗ «Ужгородський національний університет» 

Військові дії, які почали розгортатися на Донбасі в лютому-
березні 2014 р. уже в травні-червні того ж року перерос- ли у війну, 
яка триває й досі. Агресія Російської Федерації приз- вела до 
втрати Україною своєї суверенної території у межах час- тини 
Луганської та Донецької областей, анексовано Автономну 
Республіку Крим. 

Українські телевізійні канали на території Луганська поча- 
ли зникати з ефіру на початку травня 2014 р. Саме тоді озброєні 
бойовики з т. з. «армії південного сходу» захопили філію Концер- 
ну РРТ й відключили з ефіру ряд загальноукраїнських каналів – 
«Перший національний», «1+1» та «5-й канал». Ці канали зникли 
і з кабельної мережі, замість них запустили російські телеканали. 

Пізніше, українські телеканали на території підконтроль- 
ній бойовикам з терористичної організації «ЛНР» були визнані 
іноземними та такими, які не мають ліцензій, до того ж їхня про- 
дукція «містить відомості та матеріали, які спричиняють шкоду 
національній безпеці, спрямовані на пропаганду війни та порушу- 
ють законодавство «ЛНР». З огляду на це була припинена транс- 
ляція ще   20 українських («2+2», «112 Україна», «Канал 24», 
«Еспресо», «ICTV», «Індiго ТВ», «Інтер», «News One», «Новий 
канал», «НТН», «Рада», «СТБ», «Телеканал 100», «ТЕТ», «Тоніс», 
«ТВI», «ТРК «Украина», «УНІАН-ТВ», «UBR», «УТР») та 1 ро- 
сійського («Дождь») телеканалів. Окупаційна влада зобов’язала 
операторів зв’язку припинити їх ретрансляцію та видалити із сітки 
мовлення названі ТК. 

Майно українських регіональних телеканалів було 
«націоналізоване» бойовиками терористичної організації «ЛНР». 



Збірник тез доповідей Міжнародної наукової інтернет-конференції 
«Регіональна журналістика: реалії, виклики, перспективи» 

29 

 

 

 
 

На цій технічній базі була створена т. з. «государствєнная тєлєвізі- 
онная і радіовєщатєльная компанія» і розпочалось мовлення теле- 
каналу «Луганск-24». Основу творчо-технічного колективу склали 
прибічники окупаційної влади з числа рештки колективів назва- 
них регіональних телекомпаній та студенти місцевих «вишів». Те- 
леканал «Луганск-24» став єдиним каналом, на якому виходять 
місцеві новини. Україна та українська армія в їх інтерпритації – 
«протівнікі», «каратєлі», «хунта», натомість «ЛНР» – «молодоє 
государство» «рєспубліка» із «століцєй в Луганскє», а «знавісніла 
антиукраїнська пропаганда Кремля набирає вже не просто люди- 
ноненависницького, а людиноїдного характеру» [1]. За акцентами 
передач, вся Східна Україна – це російська територія, тимчасово 
окупована ворогом, а діячі культури, письменники, журналісти 
«ЛНР» повністю готові вбивати «українських окупантів». При 
цьому сепаратистське мовлення здійснюється на українському 
радіочастотному ресурсі і тривалий час його фінансувала 
Луганська філія коцерну РРТ, проти якого СБУ порушило 
кримінальне провадження за фактом сприяння в діяльності теро- 
ристичної організації. 

Крім українського радіочастотного ресурсу в ОРЛО вико- 
ристовується і цифровий ресурс Т-2. Але і там відключена можли- 
вість налаштування перегляду українських телевізійних каналів. 

Важливою складовою військової агресії, яку здійснює РФ 
проти України, є гідридна війна та активне використання окупан- 
тами інформаційних спецоперацій та пропаганди, які здійснюєть- 
ся через ЗМІ, у тому числі й через мережу цифрового та аналого- 
вого мовлення. При цьому, Україна об’єктивно потребує зрозумі- 
лих (що важливо – таких, що можуть бути прийняті міжнародним 
співтовариством) доказів ведення проти нашої держави ворожої 
пропаганди, яка спрямована на досягнення цілей, які викладені у 
Міжнародній конвенції про використання радіомовлення в інтере- 
сах миру: «за своїм характером спрямовані на підбурювання насе- 
лення будь-якої території до дій, що несумісні із внутрішнім по- 
рядком чи безпекою будь-якої території» [2]. 

Можна констатувати, що спостерігається брак відповідних 
досліджень, які б могли надати верифіковану та зрозумілу модель, 
за якою ті чи інші програми, служби, ЗМІ можна було б чітко 



Збірник тез доповідей Міжнародної наукової інтернет-конференції 
«Регіональна журналістика: реалії, виклики, перспективи» 

30 

 

 

визначити як такі, що ведуть пропаганду із ворожими для 
української державності цілями й у відповідності до цього пору- 
шувати справу притягнення їх до відповідальності (в тому числі – 
у міжнародних судах). Це обумовлюється певними протиріччями 
між сучасною концепцією ЗМІ та часто неможливістю проведення 
чіткої межі щодо «свободи слова» та «пропаганди». При цьому 
слід мати на увазі, що в міжнародній правовій практиці є випадки, 
коли автори та безпосередні виконавці пропагандистських акцій 
притягувались до відповідальності за злочини проти людяност [5]. 

Найбільшою проблемою мовників на Луганщині є обме- 
женість в подачі сигналу на окуповану територію. Перспективний 
план розвитку Луганщини передбачає будівництво нових радіоте- 
левізійних станцій, що дозволить покривати україномовним кон- 
тентом усю суверенної території Луганської області та відновить 
мовлення не менше 15 українських телеканалів у 60-ти кілометро- 
вій зоні. Близько 200 тисяч українців, що проживають як в ОРЛО, 
так і на підконтрольній українській владі території Луганської та 
Донецької областей, отримають доступ до україномовного конте- 
нту, та стане одним з етапів деокупації національного інформацій- 
ного простору. 

Література і джерела 
1. Дзюба І. Потрібен міжнародний журналістський осуд. 

День. 2014. 15 лип. 
2. Міжнародна конвенція про використання радіомовлен- 

ня в інтересах миру. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ 
show/995_229 (дата звернення 15.03.2021). 

3. Соломін Є. О. Телевізійні новини. Луганський досвід : 
монографія. Ужгород: ФОП Береза А. Е., 2015. 209 с. 

4. Соломін Є. О. Телепростір Луганщини: поступ, перер- 
ваний війною. Вісник національного університету "Львівська по- 
літехніка". Серія «Журналістські науки». Львів : Видавництво 
Львівської політехніки. 2017. Випуск 883. № 1. С. 80–85. URL: 
https://doi.org/10.23939/sjs2017.01.080 

5. Radio T´el´evision Libre des Mille Collines. – URL:https:// 
en.wikipedia.org/wiki/Radio_Télévision_Libre_des_ Mille_Collines 
(дата звернення 17.03.2021). 

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/
https://doi.org/10.23939/sjs2017.01.080
https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Télévision_Libre_des_Mille_Collines
https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Télévision_Libre_des_Mille_Collines

